[ad_1]

جوانان برزیلی از زمان شروع دبیرستان به طور فزاینده ای به تنوع زیستی ، حفاظت از آمازون و علوم علاقه مند هستند ، اما دانش آموزان منطقه شمالی بیش از همسالان خود در جنوب شرقی اروپا به این موضوعات و گیاهان و گیاهان محلی علاقه مند هستند.

اینها برخی از یافته های مطالعه ای است که در مقاله ای در گزارش شده است پیشرفت علمی. بخشی از یک پروژه موضوعی پشتیبانی شده توسط FAPESP (بنیاد تحقیقاتی سائو پائولو) ، این مطالعه داده های پنج پایان نامه دکترا و همچنین یک مطالعه بین المللی را به نام “ارتباط آموزش علمی” یا “ROSE” تجزیه و تحلیل می کند. نویسندگان اظهار داشتند که دانش بیشتر در مورد گیاهان و حیوانات بومی باید در برنامه درسی ملی برزیل گنجانده شود. این پروژه زیر نظر برنامه تحقیق FAPESP در زمینه تحقیق در زمینه تحقیق ، حفاظت ، ترمیم و استفاده پایدار انجام شد و شامل پنج موسسه در ایالت سائو پائولو است: دانشگاه سائوپائولو (USP) ، دانشگاه فدرال سائو پائولو (UNIFESP) ، دانشگاه فدرال ABC (UFABC) ، دانشگاه São Caetano do Sul (USCS) و موسسه بوتان.

دانش آموزان پانزده ساله از سال 2004 در بیش از 40 کشور به پرسشنامه ROSE پاسخ داده اند و جزئیات علاقه خود را به موضوعات مربوط به حفاظت ، علوم ، فن آوری و تنوع زیستی ارائه داده اند. “دانشجویان برزیلی به مطالعه عمیق تری درباره گیاهان و حیوانات بومی علاقه مند بودند – بسیار بیشتر از این که مثلاً جوانان در انگلستان ، نروژ یا سوئد. ما سه تحقیق در برزیل بین سالهای 2007 و 2014 انجام دادیم ، چندین روند را شناسایی کردیم ، یکی از آنها برخلاف آنچه که می توان عقل سلیم دانست ، علاقه جوانان به این موضوعات در حال افزایش است “،” نلیو بیزو ، محقق ارشد پروژه گفت. بیزو استاد آموزش علوم در دانشکده آموزش USP و انستیتوی علوم محیطی ، شیمیایی و دارویی UNIFESP است.

از دانشجویان دعوت شد تا آزادانه نظرات خود را در مورد موضوعات مرتبط با علم ، فن آوری و تنوع زیستی بیان کنند. این نظرسنجی به صورت آزمایشی در دو شهر در سال 2007 انجام شد و به دنبال نمونه های ملی در سال های 2010 و 2014 انجام شد. در این سری جدید ، 788 دانش آموز (43.7٪ از نمونه) در دبیرستان های دولتی و خصوصی در سراسر کشور اظهار علاقه کردند. از طریق آموختن در مورد حیات وحش محلی ، در حالی که 1015 نفر (3/56 درصد) گفتند که چنین نیستند.

مقایسه بین مناطق نشان داد که 50.4٪ از دانش آموزان ساکن شمال ، از جمله جنگل بارانی آمازون ، علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد تنوع زیستی محلی هستند ، در حالی که سهم در جنوب شرقی 33.1٪ بود.

در شمال شرقی ، دومین گروه بزرگتر از پاسخ دهندگان می خواستند در مورد تنوع زیستی در منطقه خود اطلاعات بیشتری کسب کنند (46.9٪). “این یک نتیجه شگفت آور است. می توان انتظار داشت که علاقه به تحصیل در مکانهایی با HDI بالاتر بیشتر باشد [Human Development Index] و بیشتر جاذبه های فرهنگی یا آموزشی مانند موزه ها ، اما این مطالعه خلاف این را نشان داد ، “بیتزو به Agência FAPESP گفت.” دلایل این نابرابری علاقه باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. ما می خواهیم بفهمیم چرا برخی اینقدر علاقه مند هستند و راه های تحریک دیگران را پیدا می کنیم. کمترین میزان HDI در برزیل در شمال و شمال شرقی است. در شمال ، ما پیشنهاد می کنیم که فرهنگ محلی ممکن است دلیل اصلی این علاقه به مطالعه حفظ جنگل و تنوع زیستی باشد. “

محققان در مقاله متذکر شدند که تنوع زیستی آمازون و دانش اجداد در مورد نیاکان منطقه تقریباً در مدارس و کتابهای درسی وجود ندارد که تمایل دارند حیوانات عجیب و غریب بزرگ مانند خرس قطبی ، فیل ، زرافه یا شیر را به تنوع محلی مانند دلفین های رودخانه صورتی ترجیح دهند. ، گربه ها ، تنبل ها ، دستبندهای گرگ ، پشه ها و قلاده های کوچک.

بیتزو گفت: “نیاز دانش آموزان برزیلی به دانستن بیشتر آمازون امری واضح است ، اما مدارس و كتب درسی از جنگلی صعب العبور كه ​​اخیراً توسط هندی ها اشغال شده است ، خبر می دهند.” “در حقیقت اینطور نیست. همانطور که می دانیم آمازون وقتی پرتغالی ها آمد بسیار خالی از جمعیت بود.”

این یک واقعیت ثابت شده است که در زمان های قبل از کلمبیا آمازون محل زندگی یک جمعیت پیچیده زیادی بوده و این ساکنان جنگل را تغییر داده اند. وی گفت: جوامع محلی در توزیع درختان مداخله کرده و بیش از 80 گونه گیاهی را اهلی کرده اند. “این توسط یک مطالعه بسیار جالب ترکیبی از باستان شناسی و زبان شناسی به اثبات رسیده است. و با این وجود عملاً در مورد این همه دانش سنتی چیزی گفته نمی شود ، اگرچه دانش آموزان مشتاقند در مدرسه در مورد آن اطلاعاتی کسب کنند.”

وی افزود که مردم می دانند كه كاساوا اهلی است ، اما گونه های بالای 80 گونه نیز شامل سیب زمینی شیرین ، آناناس ، پاپایا و بسیاری دیگر از میوه ها و سبزیجات است كه در سراسر جهان از آنها لذت می برند. وی گفت: حتی ماده موثره کلروکین ، داروی ضد مالاریا که این روزها اغلب در اخبار است ، از پوست درختی کشف می شود که توسط هندی ها کشف شده است.

طبق گفته محققان ، فرهنگ همچنین بخشی از این علاقه شدید را توضیح می دهد. موجودات اسطوره ای مانند دلفین رودخانه ، جسد و مپنگواری در تخیل مردم محلی و بومی آمازون زندگی می کنند ، و این نشان دهنده نزدیکی آنها با طبیعت است. این موجودات خارق العاده و حماسه های آنها بخشی از فرهنگ روستایی و شهری آمازون است. آنها به گسترش دانش در مورد تنوع زیستی کمک می کنند و در نتیجه ، جوانان ساکن شمال ، حتی در مناطق شهری ، نگرشی متفاوت نسبت به طبیعت در مناطق شهری و روستایی در جنوب و جنوب شرقی دارند.

بیتزو با بیان اینکه ” رویکردی برای تنوع زیستی و حفاظت محلی که به دانشجویان و عموم مردم ، به ویژه در آمازون ارائه می شود.

پرسشنامه سال 2014 شامل عنصری بود که نشان دهنده قطع ارتباط بین علایق دانشجویان و سیاست های زیست محیطی است. وی از پاسخ دهندگان پرسید که درباره جبران خسارت یا پرداخت غرامت از کشورهای ثروتمند برای جبران مشکلات زیست محیطی چه نظری دارند. بیسو گفت: “داده های عینی ما نشان می دهد که بیشتر پاسخ دهندگان در برزیل از خواسته های کشورهای ثروتمند برای پرداخت غرامت برای مشکلات زیست محیطی پشتیبانی نمی کنند.” “البته ، این جوانان نمی توانستند پیش بینی كنند كه پنج سال پس از طرح این سوال ، وزیر محیط زیست ما از مسئولیت پاسخگویی کشورهای ثروتمند در كنفرانس آب و هوای سازمان ملل COP-25 در مادرید در دسامبر 2019 دفاع خواهد كرد. “

###

درباره بنیاد تحقیقات سائو پائولو (FAPESP)

بنیاد تحقیقات سائو پائولو (FAPESP) یک موسسه عمومی است که مأموریت آن حمایت از تحقیقات در همه زمینه های دانش با اعطای بورسیه ، بورسیه و کمک هزینه تحصیلی به محققان مرتبط با م institutionsسسات آموزش عالی و م institutionsسسات تحقیقاتی در ایالت سائو پائولو ، برزیل است. . FAPESP آگاه است که بهترین تحقیق را فقط می توان با همکاری با بهترین محققان در سطح بین المللی انجام داد. بنابراین این شرکت با آژانس های تأمین بودجه ، آموزش عالی ، شرکت های خصوصی و سازمان های تحقیقاتی در کشورهای دیگر که به دلیل کیفیت تحقیقات خود شناخته شده اند ، مشارکت کرده و دانشمندان را که از کمک های مالی خود تأمین می شوند ، برای توسعه بیشتر همکاری های بین المللی تشویق می کند. می توانید در مورد FAPESP در http: // www بیشتر بیاموزید.fapespنه /که در و به خبرگزاری FAPESP به آدرس http: // www مراجعه کنید.آژانس.fapespنه /که در با آخرین پیشرفت های علمی در جریان باشید FAPESP از طریق برنامه های متعدد ، جوایز و مراکز تحقیقاتی خود به دستیابی می رسد. همچنین می توانید در خبرگزاری FAPESP به آدرس http: // agencia مشترک شوید.fapespنه /اشتراک در.

[ad_2]

منبع: kolah-news.ir

ایندکسر