[ad_1]

تصویر

تصویر: رودیکا دامیان ، استادیار روانشناسی و مدیر آزمایشگاه رشد و موفقیت شخصیت در دانشگاه هوستون ، دریافت که تأثیر ترتیب تولد در انتخاب شغل … بررسی بیشتر

اعتبار: دانشگاه هوستون

در یک مطالعه جدید که می تواند آنچه را که ما در مورد ترتیب تولد می دانیم معکوس کند ، یک محقق در دانشگاه هوستون دریافت که نقش تحقیقات در انواع شغلی ، خلاقیت و پیشرفت حرفه ای ممکن است در مطالعات قبلی بیش از حد ارزیابی شده باشد. Rodika Damyan گفت: تنها یافته ای که تحقیقات قبلی را بازتولید می کند ، تأثیر کمی از ترتیب تولد بر پیشرفت تحصیلی است. مجله شخصیت اروپا. دامیان استادیار روانشناسی و مدیر آزمایشگاه رشد و موفقیت شخصیت در UH است.

وی گفت: “شواهد اندكی مبنی بر وجود ارتباط احتمالی بین ترتیب تولد ، تحصیلات و وضعیت ، بیشتر مربوط به سازوكار علیت غیرقابل توجیه است تا صفات و توانایی هایی كه به ترتیب خاص تولد نسبت داده می شوند – اما لزوماً از نظر علمی نیز پشتیبانی نمی شوند”. دامیان “بنابراین ، بهتر است به جای تصور اینکه نوزادان متولد شده به دلیل ترتیب تولد و ویژگیهای مرتبط با آنها مقصد موفقیت هستند ، تمرکز بر انتظارات اجتماعی ، شیوه ها یا حتی کتابهای والدین ، ​​که ممکن است باشد مغایرت با سرمایه گذاری های ما در آینده کودکان بر اساس ترتیب تولد آنها ، برخلاف خصوصیات فردی مشاهده شده آنها. ”

دامیان از داده های پروژه TALENT استفاده می کند ، یک مطالعه طولی که بر روی نمونه ای از دانش آموزان دبیرستان های آمریکایی در سال 1960 انجام شد و پس از 50 سال پس از ارزیابی اولیه ، دوباره توسط همان شرکت کنندگان انجام شد. این داده ها را برای آزمایش تأثیر در ترتیب تولد بر انواع شغلی (علمی در مقابل هنری) ، خلاقیت حرفه ای و وضعیت (از جمله تحصیلات ، اعتبار شغلی و درآمد) بررسی می کند.

دو مدل بر مطالعه ترتیب تولد تسلط دارند. بر اساس این مدل ها ، متولدین سال اول باید تمایل بیشتری به انجام مشاغل علمی ، دستیابی به مقاطع بالاتر تحصیلی ، مشاغل معتبر و درآمد بالاتر داشته باشند ، در حالی که افراد متولد شده بالاتر باید به دنبال شغل هنری و خلاقیت است.

مدل یافتن طاقچه نشان می دهد که خواهران و برادران استراتژی های رقابتی را برای به حداکثر رساندن سرمایه گذاری والدین با پر کردن جایگاه های مختلف خانواده ایجاد می کنند. متولدین اول با ایجاد موفقیت ، مسئولیت پذیری ، اعتماد به نفس و مسلطیت بیشتر “سنتی” را پر می کنند. بعداً ، متولدین با داشتن ریسک ، خلاقیت ، سهولت و معاشرت بیشتر طغیان “سرکش” را پر می کنند. همچنین ، با توجه به یافتن جایگاه های خاص ، ویژگی های شخصیتی باید ارتباط بین ترتیب تولد و شغل را توضیح دهد ، در حالی که مطابق مدل ادغام ، هوش باید چنین پیوندهایی را توضیح دهد. مدل ادغام نشان می دهد که هوش نوزادان کمی بیشتر است ، زیرا با اضافه شدن فرزندان بعدی به خانواده ، فضای فکری خانواده کمرنگ می شود و کسانی که بعداً متولد می شوند تحریک فکری کمتری دارند.

با توجه به مدل یافتن طاقچه ، دامیان پشتیبانی متوسطی از مدل ادغام یافت ، اما هیچ پشتیبانی از مدل یافتن طاقچه.

تأثیرات مربوط به ترتیب تولد بر اعتبار شغلی و تحصیلات با مدل ادغام همسو بود ، اگرچه از نظر آماری تاثیری بر درآمد نداشت. تأثیرات ترتیب تولد بر روی انواع مشاغل (علمی در مقابل هنری) و خلاقیت حرفه ای از مدل نیک پشتیبانی نمی کند و تأثیر آن بر خلاقیت در جهت مخالف است ، زیرا اولین متولدین زندگی کمی خلاقانه تر را انتخاب کرده اند.

“یافته های ما نشان می دهد که ممکن است در تحقیقات قبلی نقش ترتیب تولد بر انواع شغلی ، خلاقیت و وضعیت حرفه ای بیش از حد ارزیابی شده باشد و تنها یافته ای که تحقیقات قبلی را بازتولید می کند ، تأثیر کمی از ترتیب تولد بر میزان تحصیلات است.” گفت دامیان. “ما دریافتیم که نوزادان اولاد یک زندگی خلاقانه تر را انتخاب کرده و به اعتبار و تحصیلات بالاتری دست یافته اند.”

دامیان گفت: “در عمل ، در اینجا شواهد کمی وجود دارد و یا هیچ دلیلی وجود ندارد که متولد شده و بعداً متولد شده برای یک کار خاص باشد ، بنابراین والدین نباید تعجب کنند اگر فرزند اول آنها می خواهد یک هنرمند شود.”

###

ماریون اسپنگلر از دانشگاه توبینگن آلمان نویسنده مشترک است.

سلب مسئولیت: AAAS و EurekAlert! هیچ مسئولیتی در قبال صحت گزارشهای خبری منتشر شده در EurekAlert ندارند! از طریق موسسات کمک کننده یا استفاده از هرگونه اطلاعات از طریق سیستم EurekAlert.

[ad_2]

منبع: kolah-news.ir