پیستون در موتورهای چهارزمانه نیاز به ۲ بار رفت و برگشت برای تامین نیروی یک سیکل حرکتی موتور دارد. پیستون نیز از این قاعده مستثنا نیست و برای حرکت راحت و بدون مشکل درون سیلندر نیاز به روغنکاری دارد. رینگ پیستون نیز به دلیل خاصیت ارتجاعی آن، از چدن یا آلیاژهای فولادی ساخته می شود. در صورت عادت به رانندگی کوتاه مدت و روشن و خاموش های مکرر، احتمال ایجاد سریعتر رسوبات در پیشرانه وجود دارد. بهترین راه شستوشوی انژکتورها این است که وقتی موتور روشن است، آنها را به صورت درجا تمیز کنید، زیرا بسیاری از رسوبات روی سوپاپ ها و داخل اتاق های احتراق برداشته میشود و ضمنا این کار در حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان میبرد. برای انجام این کار هنگامی که موتور روشن است باید از تجهیزات خاص تحت فشار استفاده کنید تا حلال را مستقیما به سمت ریل سوخت هدایت کند و به این معنی است که یا باید پمپ بنزین را غیرفعال کرده و یا لوله نعلی شکلی را نصب کنید تا بنزین دوباره به سمت باک حرکت کند. کثیفی انژکتورها سبب رقیق شدن ترکیب سوخت و هوا، تاخیر در روشن شدن موتور و حتی احتراق ناقص می شود.

هنگام شستوشوی انژکتورها، سوپاپ های ورودی و اتاق های احتراق نیز باید تمیز شوند زیرا سبب افزایش آلاینده ها پیستون ژاپنی هوندا 125 میشوند. برای برداشتن رسوبات مومی شکل در بدنه دریچه گاز نیز باید آن را تمیز کرد. این قطعه، داخل سوراخ های موجود در بوش سیلندر به شکل عمودی حرکت می کند. به گفته منابع شرکتهای صنعتی، مقداری که توصیه میشود در حدود یک گرم در هر کیلو مواد پاک کننده در داخل بنزین است. بعضی از تامین کنندگان مواد نفتی برای درآمد بیشتر و افزایش حس رقابت و بهره سود بیشتر از بنزین، مقدار مواد پاک کننده در داخل بنزین را کم کرده و به تولید بنزینی روی آورده اند که مواد افزودنی ارزانتر و بی کیفیت تری دارد، اما ممکن است همین مواد افزودنی نیز در ساقه ای سوپاپ ورودی تشکیل و موجب گیر کردن آن شود. توصیه بعضی از کارشناسان بر این است که بعد از شستوشوی انژکتور یا کربن زدایی، کار تعویض شمع نیز صورت گیرد. ممکن است رسوبی که شل شده و با حالل پاک میشود نقص فنی شمع را افزایش دهد. مزیت هایی که با تمیز کردن انژکتورها به دست می آید معمولا بسته به وضعیت انژکتورها تغییر میکند معمولا بعد از شستوشوی انژکتور، عملکرد انژکتورهایی که واقعا کثیف هستند بهبود قابل توجهی نسبت به انژکتورهایی که رسوبات کمی دارند، نشان میدهند.

ب : حالت دوم هم اینکه سوپاپ ها باز باشند و بسته به اینکه تا چه حد باز باشند خسارت ها فرق می کند.خسارت از کج شدن سوپاپ ،شکستن پیستون،تا تاب برداشتن سر سیلندر و کچل کردن میل سوپاپ و بعضی مواقع آسیب دیدن بلوک سیلندر اتفاق می افتد. رسوبات محفظه احتراق، تراکم و خطر آسیب رساندن به موتور هنگام احتراق را افزایش می دهند. رینگ پایین وظیفه ی جمع کردن روغن رو از روی دیواره ی سیلندر داره پس از ورود روغن به محفظه ی انفجار جلوگیری میکنه. همچنین با تماس کاملی که با دیواره سیلندر برقرار میکنند هنگام پایین آمدن پیستون، این دیواره را از روغنهای روانکننده پاک کرده و مانع از ورود روغن به محفظه احتراق میشوند. عمل چسبندگی این رینگها به دیواره سیلندر در حقیقت به دلیل نیرویی است که از انبساط رینگها و فشار احتراق در زمان سوختن سوخت در پشت پیستون به وجود میآید. معمولا روی دامنهی پیستون در بالا و پایین سوراخهای ریزی نیز جهت نفوذ روغن به داخل پیستون تعبیه میشود. این معضل نیز ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود. با توجه به این که 4 شیار در پیستون ایجاد شده ، این پیستون نیز متعلق به یک سیلندر 4 سوپاپ پیستون خرید می باشد.

در بعضی از خودروها، غیر فعال شدن پمپ بنزین، کد خطا در ECU ایجاد خواهد کرد که باید بعد از اتمام کار، کد را پاک کنید. همیشه سمتی از سیلندر که رو به سوپاپ دود است، گرمتر و داغتر از دیگر قسمتهاست به نحوی که این گرمای زیاد میتواند منجر به بروز مشکلاتی همچون سوراخشدن تاج پیستون در حالتی که موتور بیش از اندازه گرم باشد، شود. اگر گرمای حاصل از این سوخت به درستی کنترل نشود ممکن است باعث خرابی های جبران ناپذیری شود سیستم خنک سازی خودرو از جمله رادیاتور از مهم ترین قسمت های ماشین می باشد. گرمای بیشتری دفع می شود و پیستون خنک تر کار می کند . آنها به خنک کردن آب کمک می کنند. در مورد انژکتورهایی که واقعا کثیف هستند و به شستوشوی درجا جواب نمیدهند بهتر است از حلال قدرتمند و از زمان طولانی تر برای حل کردن رسوبات استفاده کنید. زمانی که خودتان به تنهایی کار شست وشوی انژکتور را انجام میدهید، محدودیت هایی وجود دارند، به این صورت که ممکن است انژکتورها به شدت مسدود شده باشند و حلال نتواند به خوبی از آن عبور کند. معمولا موتورهایی که روغن سوزی دارند، رسوبات سنگینی در اتاق احتراق و سوپاپ ورودی دارند که به مقادیر عادی مواد پاک کننده در بنزین واکنش نشان نمیدهند، در این صورت به پاک کننده بیشتری نیاز است که به باک بنزین اضافه یا مستقیما به داخل انژکتورها تزریق شود.

اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد پیستون دریل لطفا از سایت ما دیدن کنید.

ایندکسر